Trudno znaleźć polską operę tak bardzo wpisującą się w obchody 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, a zarazem tak dzisiaj aktualną. To właśnie jej twórca – Ignacy Jan Paderewski – jest ikoną walk powstańczych rozpoczętych w Poznaniu 27 grudnia 1918 roku. Jak ta napisana przez Alfreda Nossiga historia sprzed ponad stu lat wygląda dzisiaj?
Realizacja dzieła w reżyserii Marka Weissa wpisuje się w ideę opery zaangażowanej społecznie. Przenosi on Manru w teraźniejsze czasy gdzie niektóre tendencje w ogóle się nie zmieniły. Ta zdumiewająco aktualna dzisiaj historia to miłość w świecie nietolerancji, podziałów klasowych i etnicznych. To także problemy dwóch społeczności, z których żadna nie jest jednoznacznie pozytywna. Język, którego użył reżyser interpretując dzieło z początku XX wieku sprawił, że odnosi się wrażenie obcowania z twórczością zupełnie nowoczesną. Ksenofobia, ostracyzm, wrogość – oglądamy te zachowania w telewizji, słyszymy w radiu, widzimy na ulicy. Tym razem spróbujemy się z nimi zmierzyć na deskach gmachu pod Pegazem. Oprócz tego usłyszymy także mistrzowsko skomponowaną muzykę Ignacego Jana Paderewskiego, którą wykonają soliści, orkiestra i chór Teatru Wielkiego w Poznaniu, a poprowadzi Tadeusz Kozłowski – absolutny guru polskiej muzyki operowej.
Mamy 2018 rok, interpretacja reżysera komentuje światowe tendencje, zmiany społeczne i kulturowe. Może warto się nad nimi zastanowić, dodać odrobinę refleksji i rozwiązać te problemy raz na zawsze? Tak, by za kolejne sto lat słuchać pięknej muzyki Paderewskiego i cieszyć się z nieaktualności historii Ulany i Manru.
Szczegóły: https://opera.poznan.pl/manruopera.poznan.pl/manru
OBSADA:
MANRU – Dominik Sutowicz
ULANA – Magdalena Nowacka
UROK – Mikołaj Zalasiński
JADWIGA – Anna Lubańska
AZA – Galina Kuklina
JAGU – Szymon Kobyliński
OROS – Damian Konieczek
SKRZYPEK- Artur Banaszkiewicz
CYGAN – Maciej Marcinkowski, Bartłomiej Szczeszek
DZIEWCZYNY: Anita Furgol-Kownacka, Joanna Kortylewicz, Ewa Szarlińska
kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski
reżyseria – Marek Weiss
scenografia i kostiumy – Kaspar Glarner
współpraca scenograficzna – Dorota Karolczak
choreografia – Izadora Weiss
reżyseria świateł – Marek Rydian
projekcje video – Bartek Macias
kierownictwo chóru – Mariusz Otto
Przygotowanie chóru dziecięcego – Michał Sergiusz Mierzejewski
współpraca muzyczna – Marta Gardolińska
asystenci reżysera – andrzej Ogórkiewicz, Monika Rękoś
asystent choreografa – Evgenia Meissner