Ignacy Jan Paderewski znany jest w Wielkopolsce przede wszystkim jako działacz niepodległościowy, który po przybyciu do Poznania 26 grudnia został entuzjastycznie przyjęty przez mieszkańców, a jego płomienne wystąpienie następnego dnia było jedną z przyczyn wybuchu Powstania Wielkopolskiego.
Jednak Paderewski był przede wszystkim uznanym na całym świecie pianistą i kompozytorem. Znawcy chcąc uwypuklić zamiłowanie mistrza do muzyki mawiają, że: fortepian był dla niego jak drugi język ojczysty.
W 1888 roku jednym z pierwszych większych sukcesów artysty był koncert w Paryżu. Przebywając tam spotkał i zaprzyjaźnił się z kompozytorem Camillem Saint-Saënsem. Następnie po koncertach w Paryżu i Londynie ruszył na podbój Stanów Zjednoczonych. Tournée okazało się wielkim sukcesem artystycznym i finansowym. Artystę prasa i publiczność określała m.in. „największym ze wszystkich”, „mistrzem”, „królem pianistów” czy „czarodziejem klawiatury”.
Paderewski wśród licznych własnych utworów skomponował również operę pt. „Manru”, której prapremiera została zaprezentowana 29 maja 1901 roku w Dreźnie. Dzieło to jest jedyną operą skomponowaną przez Polaka wystawioną w nowojorskiej Metropolitan Opera. W 100. rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego reżyser Marek Weiss przeniósł muzyczny spektakl teatralny naszego wybitnego kompozytora w czasy współczesne i dzięki wsparciu Samorządu Województwa Wielkopolskiego trafiło ono na dwie sceny: Warszawy (data premiery 12 października 2018 r.) i Poznania (data premiery: 15 grudnia 2018 r.).
O popularności kompozytora w pewnym sensie zadecydowała również moda. Pisma kobiece zamawiały utwory u sławnych muzyków. Ladies Home Journal, we wrześniu 1896 roku zapowiedział ekskluzywny dodatek do październikowego numeru: nowy Menuet – tym razem „nowoczesny”. Wydawnictwo miało nadzieję, że nowy utwór powtórzy ogromny sukces (siedem milionów partytur sprzedanych tylko w Stanach Zjednoczonych), z jakim się spotkał Menuet w stylu dawnym skomponowany w 1893 roku.
W 1911 roku Paderewski otrzymuje propozycję od producenta „His Master’s Voice” (przodek EMI), który posługuje się nowoczesną reklamą, aby sprzedać pierwsze walce woskowe z nagraniami swoich wirtuozów. Dzięki tym muzycznym zapisom oraz pionierskim wałkom Welte-Mignon mamy dość precyzyjne pojęcie, czym była gra naszego mistrza. W następstwie tych działań Paderewski podróżując po całej kuli ziemskiej, błyskawicznie zdobywa sławę i wysokie honoraria, które wkrótce wykorzystuje do nowej walki – patriotycznej.